Irland: "Sunlight" med Nicky Byrne

                
Bekräftat Uppgifterna visade sig stämma. Det blir Nicky Byrne vi får se i Stockholm i maj.

TV-bolaget RTE gick officiellt ut med nyheten på onsdagen. Valet av låt är också redan avklarat - Sunlight som den heter släpptes samtidigt.

Det hör inte till vanligheterna att Irland väljer internt, de senaste åren har bestått av en nationell final med fem tävlande. Men efter en tid med ideliga misslyckanden tycks RTE ha bestämt sig för något annorlunda. Som ESCsverige berättade i lördags har det 2016 gått exakt 20 år sedan Irland senast segrade i Eurovision.

Nicky Byrne, som har ett förflutet i det tidigare pojkbandet Westlife, blir Irlands 50:e representant i ESC. Med sina sju vinster är Irland det land som vunnit tävlingen flest gånger, 90-talet var i stort sett deras med tre segrar i rad och på hemmaplan! Lika unikt som Johnny Logan - mannen som vunnit två gånger (80, 87) som artist och vid ytterligare ett tillfälle (92) som låtskrivare.

(7) 1996 The Voice - Eimear Quinn
(6) 1994 Rock'n' Roll Kids - Paul Harrington & Charlie McGettigan
(5) 1993 In Your Eyes - Niamh Kavanagh
(4) 1992 Why Me - Linda Martin
(3) 1987 Hold Me Know - Johnny Logan
(2) 1980 What's Another Year - Johnny Logan
(1) 1970 All Kinds of Everything - Dana

Kommentarer

  1. Ska bli så kul att få se Nicky i Sverige igen =D

    SvaraRadera
  2. När jag kollade på Wiwibloggs, så var de ganska positiva till låten.
    Jag tycker låten är okej, men jag hade förväntat mig mer, eller är det bara jag?

    SvaraRadera
  3. Bra för att vara Irland i ESC men ingen Westlife-hit! Så det kan funka tror jag /frederik

    SvaraRadera

Skicka en kommentar