Nordisk studie - Norge

En duo bestående av Kjetil och Debrah (bilden) hoppas på framgångar för Norge i Wien.

Låt: A Monster Like Me
Artist: Mørland & Debrah Scarlett
Semifinal: 2
Startnummer: 6

Finalen av Melodi Grand Prix i Oslo Spektrum den 14 mars bestod av 11 bidrag. Fyra av dessa tog sig till slutomgången däribland Mørland & Debrah Scarlett. Deras seger var dock i knappaste laget, de fick 88 869 röster vilket endast var knappt 3 500 fler än andraplacerade Erlend Bratlands 85 373. Kjetil Mørland och Debrah Scarlett har var och en för sig haft sina karriärer. Kjetil är annars sångare i det brittiska bandet Absent Elk.



Även om årets norska ESC-bidrag måste fogas in bland alla andra stillsamma låtar i startfältet, har den en sprödhet och dramatik som förvaltas väl av de två sångarna. Därigenom utmärker den sig bland alla ballader och kommer säkert att belönas för detta i Wien i maj. Hos ESCsverige var besvikelsen stor när vår favorit Erlend Bratland (Thunderstruck) fick ge sig på mållinjen, vi tror det hade gått bättre för Norge i Eurovision om han hade valts men erkänner nu att broderlandet trots allt kan komma att lyckas bra ändå - finalplatsen är given!

I samma kval
För första gången på flera år har det slumpat sig så att Norge och Sverige den här gången hamnat i samma semifinal. Vi tror att den svenska tolvan kommer gå till A monster like me i semi 2, men i själva finalen är det nog inte lika självklart. Norge kan i år fira 55 år med ESC och kom i fjol på 8:e plats och blev 4:a 2013. Har dock på senare år åkt lite jojo i resultatlistan, 2012 blev det 26:e plats och året innan missades finalen. Segern 2009 med Alexander Rybak var den tredje i ordningen.

>> 16/4 Nordisk studie - Island
>> 17/4 Nordisk studie - Danmark

Kommentarer

  1. Detta är en av årets bästa låtar och enligt mig kanske den bästa duetten (vet att Estland är större favorit men det struntar jag i) Den enda duetten jag gillar mer är nog Storbritannien men den här är nog en låt som tilltalar den stora massan mer. jag utesluter inte en pallplacering för denna. Bästa nordiska bidraget i år om jag får säga mitt!

    SvaraRadera
  2. fast jag gillade så mycket mer Silent storm från norskarna förra året... den här duetten har jag kommit på mej själv att mer se på videon än att höra på låten. om dom får göra samma sak på scenen tror jag oxå det kan räcka långt för Norge - om inte gissar jag på en mittenplats i finalen!

    /frederik

    SvaraRadera

Skicka en kommentar